Translate

Thursday 3 April 2014

Antara kite harta hukum faraid dan hukum kite..

Tengah duk belek belek facebook tertengok la ada satu ceramah kat zon kuliah aku pun tak pasti ustaz tue dari mana timbul kalau UAI aku kenal la...pasal dia tue dah taraf celebrity aku bole kate kalu gen y tak kenal UAI dia tue mmg jenis yang tak ikut perkembangan semasa kerana USTAZ MU TUNGGU AKU DATANG....

Sebelum pergi lebih jauh aku nak share lontaran yang ustaz tue bagi yang wat aku terpikir sejenak...selama nie kite ingat HUDUD jer dalam Al quran tanpa pernah pun terpikir pasal hukum faraid.... pembahagian harta pusaka.....
HARTA nie memang dasat la boleh aku kate kan...
Ape yang tak hancur kerana harta?
Dari sekecil2 keluarga ke sebesar2 negara.... penaklukan berasas kan harta juga..
Jauh dah pergi nie....kembali pasal faraid....

Selama nie aku selalu dengar radio Terengganu fm ada hari yang selalu bincang pasal faraid nie....ada pernah pendengar tanya pasal dia nak bahagikan harta itu sama rata antara adik beradik... tapi ustaz tue cakap mesti melalui proses faraid dulu kerana atas yang telah dicatatkan dalam Al Quran dalam suruh An Nisa pasal harta...



Kalu bercakap pasal harta semua orang nak kaya.....sape yang dah kaya lagi nak kaya lagi..aku setakat hari ini Alhamdulillah belum lagi aku diuji oleh Allah akan ketamakan harta....kerana aku masih ingat asal ku dari mana ape tujuan ku berhijrah. ...dari kampung ku....aku kuar dari kampung ku dengan duit kat poket masa tue rm100 dengan berat hati aku tinggal kampung untuk ku menitiskan peluh ku dibumi chukai.... berkat itu dari kudrat yang Allah berikan Alhamdulillah dapat ku memiliki sementara 2 rumah atas nama ku.....
Aku pernah melihat di hadapan mata seorang anak yang asyik laparkan harta makbapak sampai semua harta diangkut ke tempat tinggal nye jauh sekali menumpahkan duit kudrat nye pada orang tua nye...
Jangan kite terlalu kikir terhadap kedua ibu bapa kite kerana dia la kita ada disini....Doa nye la yang wat kan kite masih bernafas n sihat..

Kalu ayat nie orang tak faham gak tanya dulu ustaz/zah



Pesanan...

Cari lah guru untuk kamu paham ape itu sebenarnya Al Quran itu...

No comments:

Post a Comment