Translate

Monday 31 March 2014

Ril langsir

Hari nie projek aku.Dah lama aku tak wat keje keje seni tukang nie.. Hahahaha...pasang rill aluminum ril jem...
Dekat 1jam aku stuck kat kedai tue . macam mana roller tak cukup. kesabaran aku diuji  pula hardware tue dah la tido ku malam tadi tak cukup..
Dekat 1jam gak aku lekat kat citu padahal bukan banyak aku nak 47ft je aku nak..
Kira kira semua dapat la dalam rm2 sekaki aku ok je sebab member aku beli pun rm3 sekaki..
Tanya group jakel kuantan rm7 sekaki..tapi padan la dia dari Kuantan...
Minggu depan la aku start pasang..nak pasang nk kena bawak sample lak untuk sliding..


DALAM MEMBUAT PERKIRAAN UNTUK MEMASANG LANGSIR
PERKARA YANG PERLU TAHU.

1.JENIS ROLLER

Kalu duit banyak upah aje kat kedai langsir.  Tunggu je diorang datang pasang.

Kalu kurang budget ikut je cara2 nie. Hahaha

zaman sekarang biasanya orang pasang 2 lapis langsir. Maka kena la tau harga reel langsir aluminium nie.. dibawah nie contoh 2 jenis reel. 1 pendek 1 lagi panjang. Jenis roller nya pun berbeza ada jenis plastik dan ada jenis cangkuk besi.
Yang jenis plastik tue nampak lekeh sangat. Beza tak adalah mahal sangat. Kerana reel nie tinggi maka kena pikir baik baik sebab tak padan bila tanggal 1 roller nak panjat tangga nak betulkan.

2.PILIH WARNA KAIN ,BERAT KAIN

Sebab nya aku paham.sebab masuk rumah baru mesti kita nak tukar color dinding kan. Cat itu 1 masalah. Maka maintain je yang ada..haha.

3. PILIH KAYU REEL

Pilih la kayu yang ada kualiti sikit jangan payahkan kepala anda nak pikir dalam pilih kayu nie..kerana ikut dari pengalaman kawan lepas kayu yang murah..mudah patah. 
Jenis besi pun ok. Tapi periksa sikit paip besi itu.jangan ada kemek.kerana kemek itu mungkin mudah menyebabkan ianya patah.

4. UKURAN

Jangan lupa ukuran tepat kerana tak lah 2 3 kali kerja..nak potong reel. 

5. SUPPORT REEL.

Support reel pun. Beli lebih pun tak pe sebab nak support beban langsir sebab jika support reel kurang maka reel akan membengkok. 

,

Yang atas nie je aku mampu beli RM96  47inch
Dibawah nie la ruang untuk aku mulakan kerja-kerja tukang ku..


Masalah aku satu je..bingkai tingkap aku pemaju buat rapat la sangat ada sikit je gap dalam 5cm...
payah giler nak setting.geram plak aku tengok mula la payah aku nak pasang kayu...



CARA NAK UKUR GAP LANGSIR 


1. Tahu panjang langsir bape kaki. Sebab kalu labuh sangat tak lawa plak. Ukuran mesti dari siling kerana jika di ukur dari frame mungkin senget.sebab macam rumah ini dah di pasang grill maka payah sikit nak ukur. Grill aku nie..bangla yang pasang tak dengar kata..nak suruh 2 3 kali bukak hancurla dinding rumah nie.

siap satu babak hari nie...belum masuk rod kayu lagi aku tengah cari satu benda nie payah benar nak dapat kat tempat aku..
SKRU INI HANYA UNTUK PASANG REEL JENIS KAYU


mana la nak cari benda nie...skru gini.....Puas aku cari 1 bandar kemaman tak ada benda nie dia kata kena try cari kedai perabot..malas la plak aku nak g pusing2 kat kedai perabot...hentam je la try je la pasang..




siap juga aku gantung.rod langsir kayu nie...hahaha..wat kerja sorang pasang benda alah nie mmg menguji iman...kesabaran....

Kalu nak mudah bawak la partner sorang untuk pegang kain langsir



siap jugak yang 10 kaki punya.... ada lg satu yg pending untuk 6kaki....macam mana leh aku lupa plak nak dapatkan  aritu...padahal aku dah kira bilik...
takpe la esok la g beli kat pulau kambing...


cun2 aku ukur....hahahha..siap guna water level mmg terbaek... sher dan langsir ngam2 sama..


Semoga blog ini berguna untuk ilmu langsir yang tak seberapa ini.

1 comment: